گاورنر

نوشته شده توسط:صادق فاتحی | ۰ دیدگاه

گاورنر

گاورنر یک سوپاپ هوشمند است که به گیربکس در خودروی شما می گوید چقدر سریع برود. آن به شفت خروجی گیربکس وصل شده است، بنابراین موقعی که خودرو سریعتر حرکت می کند، گاورنر سریعتر می چرخد.در داخل گاورنر یک سوپاپ با فنر بار گذاری شده است،که آن را متناسب با اینکه گاورنر چقدر تند می چرخد،باز می کند. بنابراین موقعی که گاورنر تند می چرخد، سوپاپ زیاد باز می شود.پمپ، روغن برای گاورنر را از طریق شفت خروجی تغذیه می کند.

اساس کار گاورنر بر پایه تعامل دو نیروی متقابل است. نیروی اول نیروی حاصل از فشار اهرم گاز است که این نیرو مایل است مجموعه فنر گاورنر را از سمت چپ به راست حرکت دهد (با این عمل میزان سوخت ارسالی به نازل افزایش می یابد), نیروی دوم نیروی حاصل از گردش وزنه های درون گاورنر  است که مایل به حرکت دادن مجموعه فنر از سمت راست به چپ است (که این حرکت در جهت کاهش میزان سوخت ارسالی به سمت نازل است).

 انواع گاورنر از نظر نوع عملکرد   1)گاورنر مکانیکی  2) گاورنر الکترومکانیکی  3)گاورنر الکترونیکی از مهمترین موارد کاربرد گاورنر در تنظیم و کنترل میزان مصرف سوخت در سیستم های مکانیکی می باشد در زیر بطور اجمالی به بررسی این کابرد گاو نر پرداخته :گاورنر دستگاهی است که میزان سوخت ورودی به موتور را برای دستیابی به بهترین دور ممکن, تنظیم می کند.البته این یکی از کارهای گاورنر است.

گاورنر

حساسیت

گاورنرها دارای حساسیت های مختلفی هستند. حساسیت برای گاورنرها به این معنی است که با تغییر اندک سرعت گاورنر دچار تغییر مکان زیادی شود یا به عبارت دیگر نسبت به تغییرات جزیی سرعت گاورنر واکنش زیادی را انجام دهد. در نتیجه یک گاورنر حساس در محدوده ی کوچکی از سرعت عمل خواهد نمود. گاورنر را پایدار می گویند هرگاه دارای حساسیت بسیار زیاد(بی نهایت) باشد.

به بیان دیگر حساسیت سرعت متوسط محور تقسیم بر محدوده سرعت گاور نر است.

 

عدم حساسیت

گاورنر تا سرعت معینی تغییر مکان نمی دهد که به اصطلاح گفته می شود که گاورنر در این محدوده غیر حساس است.

بازه ی سرعت گاورنر/  متوسط سرعت دورانی= حساسیت

پایداری: پوشش دادن نقاط میانی  بین نقاط شروع و پایان توسط لغزنده می باشد.

گاورنرها انواع مختلفی دارند که سه نمونه از مهمترین آنها گاورنر پورتر(Porter)،پروئل(Proell) و هارتنل(Hartnell) می باشد.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.

ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!